Best Barista: Rob Clarijs

Rob Clarijs, eigenaar van het koffiemerk De Zeeuwse Branding, mag zich Best Barista 2018 noemen. Tijdens de Entree Awards werd dat bekendgemaakt. Naast Clarijs maakten ook Michael Chow en Milou Savelkoul kans op de titel.

Clarijs imponeerde de jury tijdens de competitie-dag op Gastvrij Rotterdam in september met een smaakvolle signature drink. Maar de barista van nu moet méér in huis hebben. En dat heeft deze winnaar. Clarijs nam de jury óók op een verhalende manier mee door de bereiding van zijn drankjes en toonde daarmee goede communicatieve skills. Deze interactie, gecombineerd met zijn gastvrijheid, snelle workflow en kennis waren zeer overtuigend.

Derde editie
De wedstrijddag vond plaats op 17 september, toen een groep top-barista’s tijdens Gastvrij Rotterdam in Ahoy voor de titel Best Barista streden. Voor de 3e keer werd de wedstrijd georganiseerd door Entree Magazine, dit keer in samenwerking met Jeroen Veldkamp (mede-eigenaar van CoffeeLAB) en Ian Bartos (eigenaar van Barsupport).

Competitiedag
De dag begon met een groep deelnemers die ‘s ochtends een theorietest aflegde. De competitie werd vervolgd met een aantal praktijkrondes, waarbij snelheid, originaliteit, signatuur-drinks, techniek, kennis, smaak en personality een grote rol speelden. Als eerste was er een zogeheten ‘speed round’, waarbij 6 drankjes zo snel mogelijk gemaakt moesten worden. Na deze ronde bleven er 5 kandidaten over. Deze presenteerden hun signature drink aan de vakjury. Zij kozen aan de hand van een puntensysteem uiteindelijk de top 3: Rob Clarijs, Michael Chow en Milou Savelkoul.

Vakjury Best Barista
De vakjury bestond uit François Geurds (FG**, FG Food Labs* en FG Bistro in Rotterdam), Mike Simons (directeur operations van horecagroep Debuut) en Paul Sharo (eigenaar Man met Bril Koffie in Rotterdam).